BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, September 7, 2010

ETIKA DALAM SUKAN

ETIKA DALAM SUKAN



Dalam lingkungan sukan yang sangat kompetitif , kita mendengar lebih banyak dan lebih banyak tentang perilaku tidak beretika. Sukan boleh mempunyai kesan besar dalam kehidupan masyarakat, menjadikan persatuan, mempromosikan nilai-nilai dan produk-produk dan kebanggaan masyarakat. Setiap orang yang menyertai dalam sukan, atlet, pentadbir, pegawai, jurulatih dan penyokong, harus mengambil tanggung jawab peribadi untuk memastikan bahawa sukan yang menyenangkan dan adil untuk semua.

Moral, nilai-nilai dan etika yang lebih dari sekadar perkataan, Peraturan atau undang-undang. Mereka menyiratkan tugas atau tindakan yang perlu anda turun. Tapi mereka juga bermakna bahawa mengambil tindakan ini adalah "benar" atau "baik". Tidak melakukan dengan cara yang "salah" atau "buruk".

Salah satu masalah penegakan moral dan nilai-nilai dalam sukan adalah bahawa nilai-nilai moral dan satu peserta mungkin berbeza dari yang lain. Oleh kerana itu kewajipan dari pelatih, kapten dan pemimpin untuk mendefinisikan moral asas sukan dan nilai-nilai yang mereka ingin pasukan mereka untuk mematuhi, dan kemudian memimpin dengan contoh.

Nilai-nilai etika yang paling penting dalam sukan ialah:
o Keadilan
o Integriti
o Menghormati
o Ekuiti

Bagaimana perasaan anda tentang orang lain yang juga menentukan rasa moral anda. Jika anda menghargai orang lain anda akan sangat perhatian dan bermain dengan kasih sayang dan rasa moral.
Anda akan mempertimbangkan tindakan anda akan berpengaruh terhadap orang lain dan bersenang-senang permainan dan semua itu peserta, dan akan ingin melakukan apa yang betul dan baik.
Di sisi lain, jika anda merasa bahawa lawan terhadap anda, anda mungkin tidak mempunyai empati terhadap perasaan mereka. Anda tidak akan mengenali nilai mereka dan layak dan tidak mungkin merasa kasihan untuk kesejahteraan mereka.
Beberapa jenis keperibadian, terutama mati, mungkin empati ditentang, dan mereka mungkin tidak atau kapasiti terhad untuk empati dan mungkin lebih cenderung untuk bermain tidak beretika.

Untungnya, sifat-sifat manusia pada dasarnya adalah baik dan kebanyakan orang tidak akan cuba untuk menang titik dengan mengorbankan atau penamatan merugikan pemain lain.
Berikut adalah beberapa penyewa asas yang diikuti jika bermain etika:

1. Kemuliaan tidak boleh dimiliki. Anda hanya boleh merasakan untuk sementara waktu, maka giliran orang lain.

2. Menghargai kurva bola bahawa sukan menghantar. Jangan menyerah selepas perlawanan yang buruk atau musim. Perlakukan bola kurva semua sebagai kesempatan untuk memperbaiki, dan tumbuh.

3. Tetap positif dan berpengaruh positif self-talk. Jangan salahkan diri anda setiap kesalahan kecil.

4. Kejayaan dalam sukan tidak boleh menjamin kebahagiaan. Terlalu banyak atlet menganggap kejayaan mereka akan menjadi asas untuk menghormati diri mereka daripada diri mereka menghormati melayani sebagai landasan untuk kejayaan mereka.

5. Lawan tidak jahat. Sukses atlet tidak membuang-buang waktu dan upaya menyerang lain atau cuba membuktikan bahawa mereka lebih baik. Mereka tidak memiliki musuh dan mereka menghormati kompetisi. Meletakkan senjata anda dan bermain dengan damai.

Etika dalam sukan adalah penting. Ini membentuk asas untuk perilaku moral dalam kehidupan dan masyarakat. Anda mungkin tidak boleh menang setiap masa, tetapi cara anda dan pasukan anda menangani kekalahan baik akan mendapatkan rasa hormat anda dari orang lain atau akan melakukan kerosakan pada orang lain.

Contoh permainan yang tidak beretika


Permainan yang tidak beretika sesungguhnya boleh mencetuskan pergaduhan dan perselisihan faham antara kedua-dua pasukan.

0 comments: