BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, September 7, 2010

SweeT mEmoRieS With mY TeaM... ^_^



- UMS SPORT SCIENCE TOUCH RUGBY TEAM

- Pemain :
1.  ROMIZAH
2. VIANNY,
3. NAILLY
4. NURUL HUDA
5. HARTINI JANNAH,
6. ADRIANNE



UMS Team Vs Saint. Michael Touch Rugby 2010 ( Kota Kinabalu Open 2010 at Padang Merdeka )

video

Body Mass Index ( BMI )


The body mass index (BMI), or Quetelet index, is a statistical measure of body weight based on a person's weight and height. Though it does not actually measure the percentage of body fat, it is used to estimate a healthy body weight based on a person's height. Due to its ease of measurement and calculation, it is the most widely used diagnostic tool to identify weight problems within a population, usually whether individuals are underweight, overweight or obese.
It was invented between 1830 and 1850 by the Belgian polymath Adolphe Quetelet during the course of developing "social physics". Body mass index is defined as the individual's body weight divided by the square of his or her height.
The formulae universally used in medicine produce a unit of measure of kg/m2. BMI can also be determined using a BMI chart, which displays BMI as a function of weight (horizontal axis) and height (vertical axis) using contour lines for different values of BMI or colors for different BMI categories.

BMI Calculator
 
Body weight is a major influence on health throughout life. Obese people are generally less healthy and are more prone to illnesses such as diabetes, hypertension, heart diseases, gall bladder diseases and arthritis. Weigh yourself regularly and know your desirable body weight. Weigh yourself at least twice a month at the same time of the day wearing light clothing.You can calculate your Body Mass Index (BMI) by using the following formula:  


CALCULATING THE BMI

Body mass index (BMI) =

weight(kg)


height(m)2

.

Usage
While the formula previously called the Quetelet Index for BMI dates to the 19th century, the new term "body mass index" for the ratio and its popularity date to a paper published in the July edition of 1972 in the Journal of Chronic Diseases by Ancel Keys, which found the BMI to be the best proxy for body fat percentage among ratios of weight and height, the interest in measuring body fat being due to obesity becoming a discernible issue in prosperous Western societies.
BMI was explicitly cited by Keys as being appropriate for population studies, and inappropriate for individual diagnosis. Nevertheless, due to its simplicity, it came to be widely used for individual diagnosis, despite its inappropriateness.
BMI provided a simple numeric measure of a person's "fatness" or "thinness", allowing health professionals to discuss over- and under-weight problems more objectively with their patients. However, BMI has become controversial because many people, including physicians, have come to rely on its apparent numerical authority for medical diagnosis, but that was never the BMI's purpose; it is meant to be used as a simple means of classifying sedentary (physically inactive) individuals with an average body composition.
 For these individuals, the current value settings are as follows: a BMI of 18.5 to 25 may indicate optimal weight; a BMI lower than 18.5 suggests the person is underweight while a number above 25 may indicate the person is overweight; a BMI below 17.5 may indicate the person has anorexia nervosa or a related disorder; a number above 30 suggests the person is obese (over 40, morbidly obese).
For a given height, BMI is proportional to weight. However, for a given weight, BMI is inversely proportional to the square of the height. So, if all body dimensions double, and weight scales naturally with the cube of the height, then BMI doubles instead of remaining the same.
This results in taller people having a reported BMI that is uncharacteristically high compared to their actual body fat levels. In comparison, the Ponderal index is based on this natural scaling of weight with the third power of the height. However, many taller people are not just "scaled up" short people, but tend to have narrower frames in proportion to their height. It has been suggested that instead of squaring the body height (as the BMI does) or cubing the body height (as the Ponderal index does), it would be more appropriate to use an exponent of between 2.3 and 2.7


BMI Prime
BMI Prime, a simple modification of the BMI system, is the ratio of actual BMI to upper limit BMI (currently defined at BMI 25). As defined, BMI Prime is also the ratio of body weight to upper body weight limit, calculated at BMI 25.
Since it is the ratio of two separate BMI values, BMI Prime is a dimensionless number, without associated units. Individuals with BMI Prime < 0.74 are underweight; those between 0.74 and 0.99 have optimal weight; and those at 1.00 or greater are overweight. BMI Prime is useful clinically because individuals can tell, at a glance, by what percentage they deviate from their upper weight limits. For instance, a person with BMI 34 has a BMI Prime of 34/25 = 1.36, and is 36% over his or her upper mass limit. In Asian populations (see International Variation section below) BMI Prime should be calculated using an upper limit BMI of 23 in the denominator instead of 25. Nonetheless, BMI Prime allows easy comparison between populations whose upper limit BMI values differ.
Categories
A frequent use of the BMI is to assess how much an individual's body weight departs from what is normal or desirable for a person of his or her height. The weight excess or deficiency may, in part, be accounted for by body fat (adipose tissue) although other factors such as muscularity also affect BMI significantly (see discussion below and overweight). 

The WHO] regard a BMI of less than 18.5 as underweight and may indicate malnutrition, an eating disorder, or other health problems, while a BMI greater than 25 is considered overweight and above 30 is considered obese. These ranges of BMI values are valid only as statistical categories when applied to adults, and do not predict health.
Category
BMI range – kg/m2
BMI Prime
Mass (weight) of a 1.8 metres (5 ft 11 in) person with this BMI
Severely underweight
less than 16.5
less than 0.66
less than 53.5 kilograms (8.42 st; 118 lb)
Underweight
from 16.5 to 18.4
from 0.66 to 0.73
between 53.5 and 59.9 kilograms (8.42 and 9.43 st; 118 and 132 lb)
Normal
from 18.5 to 24.9
from 0.74 to 0.99
between 60 and 80.9 kilograms (9.4 and 12.74 st; 130 and 178 lb)
Overweight
from 25 to 29.9
from 1.0 to 1.19
between 81 and 96.9 kilograms (12.8 and 15.26 st; 180 and 214 lb)
Obese Class I
from 30 to 34.9
from 1.2 to 1.39
between 97 and 112.9 kilograms (15.3 and 17.78 st; 210 and 249 lb)
Obese Class II
from 35 to 39.9
from 1.4 to 1.59
between 113 and 129.9 kilograms (17.8 and 20.46 st; 250 and 286 lb)
Obese Class III
over 40
over 1.6
from 130 kilograms (20 st; 290 lb)

TOUCH RUGBY


Sejarah Ragbi dan Perkembangannya
Ragbi  merupakan sejenis permainan bola berpasukan yang dimainkan oleh dua pasukan. Pemain dari setiap pasukan akan mencuba skor dengan cara menyepak, melontar, atau membawa bola sehingga mereka boleh menyepak untuk melepasi gol lawan atau menyentuh di belakang garisan lawan. Pasukan yang memungut mata paling banyak maka pasukan itu yang akan diisytiharkan menang bagi perlawanan ini.
Sejarah permainan ragbi bermula di sebuah sekolah di England. Pada tahun 1823, seorang murid dari sekolah Rugby bernama William Webb Ellis bermain bola sepak bersama rakan-rakannya. Secara tidak sengaja William Webb Ellis mengutip bola yang dihantar kepadanya, lalu membawa bola itu ke arah gol. Bermula dari kejadian itu, permainan ragbi mula mendapat perhatian dalam kalangan murid-murid di England.
                                         UMS SPORTS SCIENCE RUGBY TEAM 

Ragbi Sentuh
Permainan ini tidak banyak bezanya dengan permainan ragbi yang biasa. Cuma perbezaannya adalah jumlah pemain, ukuran gelanggang, peraturan dan cara bermain.
Berikut adalah perbezaan ragbi sentuh dengan ragbi yang sebenar:
1.       Jumlah pemain seramai 7 orang sahaja dalam satu pasukan. Hanya 5 orang sahaja yang akan bermain.
2.       Jika pihak lawan telah melakukan touch sebanyak 5 kali, bola tersebut akan jatuh ke tangan pihak lawan.
3.       Tiada tekel, skrum dan tendangan try  dalam permainan ini.
4.       Cara sentuhan yang diambil kira adalah dengan menggunakan kedua-dua belah tangan, namun ada sesetengah permainan menggunakan undang-undang sentuhan satu tangan sahaja. 
5.       Gol akan dikira apabila try berjaya dilakukan.
6. Bola yang dipegang tidak boleh jatuh. Jika terjatuh, bola tersebut akan jatuh ke tangan pihak lawan.
7. Roll Ball akan dilakukan sebagai hantaran apabila bola terjatuh dan touch sebanyak 5 kali.

KEMAHIRAN ASAS PERMAINAN RAGBI
Menghantar  dan menerima Bola
Dalam permainan ragbi, kemahiran menghantar bola merupakan kemahiran asas yang paling mustahak. Menghantar bola dengan tepat atau menerima bola dengan sempurna semasa berlari membantu keberkesanan permainan.


Asas membuat hantaran bola
1. Pegang kemas bola dengan kedua belah tangan. Berat badan kamu perlulah berada pada kaki belakang.
2. Tukar berat badan kamu ke kaki hadapan serentak itu juga, hayun kedua belah lengan sehingga bola melintasi badan menuju ke arah sasaran kamu.
3. Perhati sasaran kamu. Di peringkat ini, kamu tidap perlu melihat bola. Biasakan melihat rakan sepasukan di sekeliling. Hantaran bola selalunya tepat jika kamu dapat menentukan sasaran dengan cepat.
4. Setelah melepaskan bola ke arah sasaran, pastikan lengan kamu membuat hayun lajak ke arah penerima bola.
5. Selepas menghantar bola, segeralah berundur supaya kamu berada di belakang pembawa bola dan bersedia untuk menerima bola.

Mengelak dan mengacah
Kemahiran menukar arah dengan cepat ketika berlari atau larian yang mengelirukan bertujuan menghindarkan pihak lawan menyentuh kamu. Kemahiran ini digunakan apabila pihak lawan berlari meluru ke arah kamu.


Apabila pihak lawan mendekati kamu, langkah kaki ke arah yang berlawanan, kemudian tukar arah larian dengan pantas. Tindakan ini menyebabkan pihak lawan tidak pasti arah larian dapat mengimbangi badannya.

Menghalang atau Bertahan
kemahiran ini dilakukan apabila pihak lawan menguasai bola dan semakin maju ke hadapan. Satu barisan melintang perlu dilakukan bagi menghalang kemaraan  pihak lawan. jika mereka semakin maju ke hadapan, semakin dekatlah mereka dengan kawasan gol dan sekaligus memberi mereka peluang untuk melakukan try.  Benteng panjang yang dilakukan akan menyukarkan mereka untuk maju ke hadapan kerana peluang untuk mereka maju ke hadapan amat tipis.  Touch yang dilakukan akan menyebabkan bola jatuh ke tangan pihak lain.


Roll Ball
Roll akan dilakukan apabila bola terjatuh ke tanah. Roll  juga akan dilakukan apabila touch sebanyak 5 kali dilakukan. 

GOL
·          Pasukan yang berjaya membuat ‘ try ’ akan mendapat 1 mata.











Netball 3on 3 ( UMS OPEN CHAMPIONSHIP 2009)

video

SUKAN DALAM ISLAM


Islam menggalakkan sukan berdasarkan nas-nas berikut:-

1). Islam menggalakkan ummatnya untuk sihat dan kuat. Firman Allah swt:

“Dan hendaklah kamu bersedia untuk berjihad semampu mungkin dengan menghasilkan kekuatan…” (60 : al-Anfal)

2). Al-Quran memuji tubuh badan yang gagah dan memanggapnya sebagai suatu kelebihan. Firman Allah swt:

“Dan Allah telah menambahkan kekuatan ilmu dan tubuh badan pada diri talut.” (247 : al-Baqarah)

3) Orang yang kuat tubuh badannya lebih disukai oleh Allah. Nabi saw bersabda:

المؤمن القوي خير وأحب إلى الله من المؤمن الضعيف ، وفي كل خير

Maksudnya: “Orang beriman yang kuat lebih baik dan lebih disukai oleh Allah dari orang beriman yang lemah. Kedua-duanya ada kebaikan.” (Hr Muslim –sahih)

4) Nabi saw menyertai permainan dan sukan yang dimainkan sahabat-sahabatnya. Ini jelas dari hadis berikut:

مر النبي صلى الله عليه وسلم على نفر من أسلم ينتضلون ، فقال النبي صلى الله عليه وسلم : ارموا بني إسماعيل فإن أباكم كان راميا ، ارموا وأنا مع بني فلان. قال فأمسك أحد القريقين بأيديهم ، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ما لكم لا ترمون؟ قالوا: كيف نرمى وأنت معهم؟ فقال النبي صلى الله : ارموا فأنا معكم كلكم.

Maksudnya:

“Nabi saw lalu sekumpulan sahabat yang sedang memanah. Nabi saw bersabda “ Memanahlah hai Bani Ismail, sesungguhnya datuk kamu Nabi Ismail as adalah pemanah. Memanahlah dan aku bersama bani fulan (salah satu kumpulan pemanah). Lalu kumpulan yang satu lagi berhenti memanah. Rasulullah saw bertanya “ Kenapa kamu tidak memanah?” Bagaimana kami hendak memanah sedangkan kamu bersama mereka?” Nabi saw menjawab “Memanahlah, aku bersama kamu semua.”(Hr Bukhari – sahih)

5) Nabi saw telah bersukan dengan isterinya Aisyah ra. Aisyah ra telah meriwayatkan hadis berikut:

أنها كانت مع النبي صلى الله عليه وسلم في سفر قالت : فسابقته فسبقته على رجلي ، فلما حملت اللحم سابقته فسبقني. فقال : هذه بتلك السبقة.

Maksudnya: "Suatu ketika Aisyah bersama Nabi saw dalam permusafiran. Aisyah berkata “Aku berlumba lari dengannya dan aku dapat mengalahkannya. Setelah mana aku berisi, aku berlumba lari sekali lagi dan baginda dapat mengalahkanku.” Nabi saw bersabda “Kemenangan kali ini membalas kekalahan yang lepas.”(Hr Abu Daud)

6) Nabi saw menggalakkan sahabat2nya bermain dan menonton permainan mereka bersama Aisyah ra. Ini jelas dari hadis berikut yang diriwayat oleh Aisyah ra:

لقد رأيت النبي صلى الله عليه وسلم يسترني بردائه وأنا أنظر إلى الحبشة يلعبون في المسجد حتى أكون الذي أسامه

Maksudnya: “Sesungguhnya aku telah melihat Nabi saw menutupiku dengan kain selendangnya dan aku sedang melihat orang-orang habsyah yang bermain di masjid sehingga aku membuatnya jemu.” (Hr Bukhari dan Muslim)

Etika sukan dalam Islam

1. Permainan tersebut hendaklah yang dibenarkan syara’. Permainan yang haram adalah seperti melaga2kan binatang kerana Nabi saw menegah dari melaga2 binatang. (Hr Abu Daud – daif).

2. Pakaian yang digunakan hendaklah menutup aurat. Bagi Wanita hendaklah pakaian tersebut tidak ketat sehingga menampakkan tubuh badan dan tidak jarang.




3. Tidak ada perjudian dalam permainan. Setiap peserta mengeluarkan duit untuk diberi hadiah kepada pemenangnya adalah diharamkan.



4. Tidak melalaikan sehingga menyebabkan meninggalkan benda yang wajib seperti kewajipan solat. Firman Allah swt:

“Dan celaka bagi orang yang lalai dari melakukan solatnya (sehingga solat diluar waktu.” (4 : al-Ma’un)

5. Tidak ada perkara yang membahayakan diri sendiri dan manusia lain. Nabi saw telah bersabda:

لا ضرر ولا ضرار

Maksudnya: “Tidak boleh melakukan perkara yang memudaratkan diri kamu dan orang lain.” (Hr Ibnu Majah dan ahmad – sahih)

6. Tidak ada percampuran lelaki perempuan yang dilarang. Percampuran yang dilarang adalah yang ada sentuhan lelaki dan perempuan. Nabi saw bersabda:


لأن يطعن رأس أحدكم بمخيط من حديد خير له من أن يمس أمرأة لا تحل له


Maksudnya: “Dicucuk kepala seseorang dengan jarum besi lebih baik dari dia menyentuh wanita yang tidak halal baginya.” (Hr Tabrani)

7. Sukan wanita yang boleh membawa fitnah kepada lelaki seperti berenang hendaklah tidak ditonton oleh lelaki samada secara langsung atau pun tidak. Dr Yusuf Qardawi menyatakan:

“Permainan yang dilakukan wanita seumpama berenang, gimnastik, luncur ais, tarian ballet, lumba lari, lompat jauh dan sebagainya, harus diadakan sesama wanita dengan syarat2nya. Tidak ada lelaki yang bukan mahram melihat sukan wanita seumpama ini. Oleh kerana itu sukan-sukan wanita seumpama berenang, gimnastik dan seumpama dengannya haram disiarkan dan ditonton oleh lelaki yang bukan mahram.”

Rujukan: Sofwatut Tafasir oleh sobuni, Mausu’ah at-Tibbiah al-Feqhian oleh Dr Ahmad Kan3an, Feqhul Lahwi Wat Tarwih dan al-Halal wal Haram oleh Dr Yusuf Qardawi dan al-Al’ab ar-Riadiah ahkamuha wa dawabituha fil Feghil Islami oleh Ali Husein Amin.
Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM.

ETIKA DALAM SUKAN

ETIKA DALAM SUKAN



Dalam lingkungan sukan yang sangat kompetitif , kita mendengar lebih banyak dan lebih banyak tentang perilaku tidak beretika. Sukan boleh mempunyai kesan besar dalam kehidupan masyarakat, menjadikan persatuan, mempromosikan nilai-nilai dan produk-produk dan kebanggaan masyarakat. Setiap orang yang menyertai dalam sukan, atlet, pentadbir, pegawai, jurulatih dan penyokong, harus mengambil tanggung jawab peribadi untuk memastikan bahawa sukan yang menyenangkan dan adil untuk semua.

Moral, nilai-nilai dan etika yang lebih dari sekadar perkataan, Peraturan atau undang-undang. Mereka menyiratkan tugas atau tindakan yang perlu anda turun. Tapi mereka juga bermakna bahawa mengambil tindakan ini adalah "benar" atau "baik". Tidak melakukan dengan cara yang "salah" atau "buruk".

Salah satu masalah penegakan moral dan nilai-nilai dalam sukan adalah bahawa nilai-nilai moral dan satu peserta mungkin berbeza dari yang lain. Oleh kerana itu kewajipan dari pelatih, kapten dan pemimpin untuk mendefinisikan moral asas sukan dan nilai-nilai yang mereka ingin pasukan mereka untuk mematuhi, dan kemudian memimpin dengan contoh.

Nilai-nilai etika yang paling penting dalam sukan ialah:
o Keadilan
o Integriti
o Menghormati
o Ekuiti

Bagaimana perasaan anda tentang orang lain yang juga menentukan rasa moral anda. Jika anda menghargai orang lain anda akan sangat perhatian dan bermain dengan kasih sayang dan rasa moral.
Anda akan mempertimbangkan tindakan anda akan berpengaruh terhadap orang lain dan bersenang-senang permainan dan semua itu peserta, dan akan ingin melakukan apa yang betul dan baik.
Di sisi lain, jika anda merasa bahawa lawan terhadap anda, anda mungkin tidak mempunyai empati terhadap perasaan mereka. Anda tidak akan mengenali nilai mereka dan layak dan tidak mungkin merasa kasihan untuk kesejahteraan mereka.
Beberapa jenis keperibadian, terutama mati, mungkin empati ditentang, dan mereka mungkin tidak atau kapasiti terhad untuk empati dan mungkin lebih cenderung untuk bermain tidak beretika.

Untungnya, sifat-sifat manusia pada dasarnya adalah baik dan kebanyakan orang tidak akan cuba untuk menang titik dengan mengorbankan atau penamatan merugikan pemain lain.
Berikut adalah beberapa penyewa asas yang diikuti jika bermain etika:

1. Kemuliaan tidak boleh dimiliki. Anda hanya boleh merasakan untuk sementara waktu, maka giliran orang lain.

2. Menghargai kurva bola bahawa sukan menghantar. Jangan menyerah selepas perlawanan yang buruk atau musim. Perlakukan bola kurva semua sebagai kesempatan untuk memperbaiki, dan tumbuh.

3. Tetap positif dan berpengaruh positif self-talk. Jangan salahkan diri anda setiap kesalahan kecil.

4. Kejayaan dalam sukan tidak boleh menjamin kebahagiaan. Terlalu banyak atlet menganggap kejayaan mereka akan menjadi asas untuk menghormati diri mereka daripada diri mereka menghormati melayani sebagai landasan untuk kejayaan mereka.

5. Lawan tidak jahat. Sukses atlet tidak membuang-buang waktu dan upaya menyerang lain atau cuba membuktikan bahawa mereka lebih baik. Mereka tidak memiliki musuh dan mereka menghormati kompetisi. Meletakkan senjata anda dan bermain dengan damai.

Etika dalam sukan adalah penting. Ini membentuk asas untuk perilaku moral dalam kehidupan dan masyarakat. Anda mungkin tidak boleh menang setiap masa, tetapi cara anda dan pasukan anda menangani kekalahan baik akan mendapatkan rasa hormat anda dari orang lain atau akan melakukan kerosakan pada orang lain.

Contoh permainan yang tidak beretika


Permainan yang tidak beretika sesungguhnya boleh mencetuskan pergaduhan dan perselisihan faham antara kedua-dua pasukan.